irkamosa.blogg.se

Nationella prov -likvärdig utbildning? Mona Dirawi

Publicerad 2016-05-18 17:01:00 i Allmänt,

Wedman (2003) benämner att betygssättning har under flera decennier varit svår där betygssystemet pendlat mellan relativa (betyg sätt i relation till elevers arbetsprestationer) och målrelaterad betygssättning (betyg sätts i relation till betygskriterier) (s.311). Under 2000-tal beslutades det att ett målrelaterat betygsystem skulle ansättas för att undvika orättvisor men även för att betygssättningen skulle bli mer likvärdigt. Inom det målrelaterade betygssystemet tillkom kriterier och nationella mål på proven som skulle hjälpa lärarna under bedömning (s.313). I och med att det målrelaterade betygssystemet kom till blir skolan mer likvärdig för alla, trots att det finns brister på hur lärare bedömer och betygsätter. Därför är det viktigt som lärare att ta hänsyn till elevers tidigare arbetsprestationer men även de nationella prov för att göra en helhets bedömning när elevens kunskap sätts på prov.

Klapp (2015) benämner att skolresultat jämförs runt om i världen via nationella prov och andra faktorer som kunskapsmätningar(PISA, PIRLS och TIMMS). Bra resultat leder till att ”landet” utvecklas och blir framgångsrikt (s.91). Räcker det inte att jämföra svenska skolresultat mellan olika kommuner för att veta om ett land är framgångsrikt? I och med att vi mäter elevernas kunskaper kan det leda till en stressfaktor, som bidrar till att eleverna känner press inför nationella prov etc.

Lundahl & Folke-Fichtelius(2010) betonar att nationella prov är till för att ge eleverna en likvärdig utbildning, då alla elever i gymnasiet oavsett gymnasiemiljö ska läsa samma kärnämnen och gör nationellt prov för att få möjligheten till vidare studier om så önskas (s.145). Gustafsson (2010) är även enig om att nationella prov ger en likvärdig utbildning, dock nämner han brister under bedömningen. Han menar att alla lärare bedömer och betygsätter olika. Detta kan leda till en orättvishet om alla inte använder samma bedömningsmall (s.14). För att undvika orättvisheten inom bedömning av nationella prov, bör man samrätta med lärare från olika skolor inom en kommun. En annan viktig aspekt att tänka på när det gäller nationella prov är att man inte summerar elevens resultat till ett slutbetyg, detta innebär att man som lärare måste tänka på elevens resultat och prestation under terminens gång. Lundahl & Folke-Fichtelius (2010) menar att det finns två olika aspekter lärare använder sig när de betygsätter. Vissa lärare summerar provresultat och resultatet från nationella för att sätta ett slutbetyg. Medan andra lärare väljer att analysera elevens resultat från nationella proven. Detta innebär att eleven får chansen att visa sina kunskaper som missvisats tidigare(s.151).

Klapp (2015) är tydlig med att nationella proven inte ska vara examinerande, vilket innebär att man måste ta hänsyn till alla arbetsprestationer som eleven gjort under terminens gång (s.97).
Fördelar med nationella prov från årskurs 3 är att det synliggör elevers svårigheter för lärare, detta innebär att läraren vet vad hen ska fokusera på resten av terminen. Nationella prov i tidig ålder hjälper även lärare i arbetet med bedömning och kalibrering av målen som är satte för elever i denna årskurs (Klapp, 2015 s.99).

Den stora frågan är om nationella prov verkligen ger en likvärdig utbildning? Då elever oftast känner sig stressade när de skriver provet. Detta leder till att vissa elever känner en press och inte kan prestera lika bra.

Referenslista

Gustafsson, J.-E., Cliffordson, C., & Erickson, G. (2014). Likvärdig kunskapsbedömning i och av den
svenska skolan-problem och möjligheter. Stockholm: SNS förlag. Läs s. 11-44, 99-108.
http://www.sns.se/sites/default/files/likvardig_kunskapsbedomning_web.pdf

Lundahl, C., & Folke-Fichtelius, M. (Red.). (2010). Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik (1. uppl). Lund: Studentlitteratur AB.

Klapp, A. (2015). Bedömning, betyg och lärande. Lund: Studentlitteratur.

Wedman, I. (2003). Från skallmätning till VG. Om skolans betyg. I S. Selander (red): Kobran, nallen och majjen. Tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning. Myndigheten för skolutveckling. 11 s.

Kommentarer

Postat av: Karolina Milutinovic

Publicerad 2016-05-21 14:34:15

Väldigt intressant ämnen. Det väcker många tankar om hur man ser på nationella prova i relation till elever och lärare.
Hur känner du angående nationella prov, ger det en likvärdig utbildning enligt dig eller påverkar dem elever bara negativt då de av många kan uppfattas som en negativ stressfaktor?

Postat av: mona

Publicerad 2016-05-21 16:07:04

Jag kan tycka precis som det står i litteraturen att det kan ge en likvärdigutbildning, då elever som går olika gymnaiseinrikningar läser samma kärnämne och sedan får göra samma prov för att sedan läsa visare på högskola om så önskas (då vet man att alla lärare strävar efter samma mål). Jag tror att om lärare förbereder eleverna oavsett årskurs så mildras stressfaktorn hos eleverna och de kan se det som ett "vanligt" prov.

Postat av: Karolina Milutinovic

Publicerad 2016-05-23 14:07:22

Jo, jag kan hålla med dig. Men strävar verkligen alla lärare efter samma mål? Detta är självklart något man inte kan garantera men förhoppningsvis är fallet så. Ja absolut det kanske ger en mer likvärdigutbildning på gymnasienivå men ger det verkligen en likvärdigutbildning i årskurs tre?

Postat av: Mona Dirawi

Publicerad 2016-05-23 14:11:06

Hej Karro!
NP i årskurs 3 blir mer likvärdigt då det kan ses som ett hjälpmedel för lärare för att synliggöra elevers brister. Lärare kan då senare arbeta vidare med de elever som har brister och kan individanpassa undervisningen - vilket jag anser blir likvärdigt i längden för alla elever oavsett årskurs.

Postat av: Sara

Publicerad 2016-05-24 13:42:39

Du beskriver att syftet med nationella prov är att alla elever ska få en likvärdig utbildning, hur är det med elever som har läs och skrivsvårigheter exempelvis under ma-NP?

Postat av: Mona Dirawi

Publicerad 2016-05-24 13:45:48

Hej Sara, eleverna får stöd i form av att läraren kan läsa upp uppgiften för eleverna men de som har dyslexi kan få extra tid under skrivningarna eller så skriver specialpedagogerna det eleverna säger. Läraren får inte hjälpa eleven med att läsa uppgiften utan hen får tydliggöra frågan i form av att läsa upp uppgiften.

Postat av: Sara

Publicerad 2016-05-24 13:49:14

Men hur likvärdigt är det egentligen då, finns det inga andra förslag som kan "bytas" ut istället för de NP?

Postat av: Mona Dirawi

Publicerad 2016-05-24 13:53:18

För att alla elever ska ha samma förutsättningar under nationella proven, kan läraren välja att läsa upp alla frågor för eleverna, vilket gör att alla elever får samma möjlighet från läraren. Gustafsson nämner att man bör byta ut NP mot komplexa uppgifter men han talar inte om vad det är för slags uppgifter. Dessa uppgifter är ett alternativ om man inte har NP, men på grund av alla mätningar och för att för reda på vilka åtgärder som kan göras efter slutresultat för NP är komplexa uppgifter inte ett alternativ.

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-05-26 14:09:09

vilket bra inlägg Mona!!!

precis som du skriver Mona så skriver klapp 2015 att
nationella proven inte ska vara examinerande och att man som lärare måste ta hänsyn till alla arbetsprestationer som eleven gjort under terminens gång. Dock finns det lärare som enbart betygsätter elever utifrån elevers prestationer i NP. Ger det verkligen en likvärdig utbildning?


Postat av: iris

Publicerad 2016-05-26 14:09:38

/ Iris

Postat av: Mona Dirawi

Publicerad 2016-05-27 06:41:06

Hej Iris!
Självklart kan detta uppkomma, men som det står i litteraturen så ska NP inte vara examinerande. Om detta görs i skolor måste huvudman se till att tala med sina kollegor om syftet med NP och hur bedömningen ska gå till. Att endast ta hänsyn till NP vid betygssättning är inte okej, då lärare inte tar vara på tidigare kunskaper som eleven visat. Syftet med NP är att de ska ge en likvärdig utbildningen där bland annat lärare kan se hur eleverna ligger i relation till målen samt arbeta vidare med bristerna så att de gynnar eleverna.

Postat av: Iris

Publicerad 2016-05-27 12:14:35

Precis som du säger Mona bör nationella proven användas i formativt syfte för att hjälpa alla elever framåt i deras kunskapsutveckling.

Något jag satt och tänkte på igår var att i nästan alla klassrum finns det elever med dåligt självförtroende och upplever sig svaga. Med NP kan elever med dåligt självförtroende känna sig värdelösa och stressade. Np proven kan tendera till att de svaga eleverna tappar motivationen och lusten att lära. Jag anser att np ger en negativ effekt hos de svaga eleverna.
Det är verkligen viktigt för oss som grund lärare att tillgodose varje elevs förutsättningar och behov. Iris

Postat av: Mona Dirawi

Publicerad 2016-05-28 18:57:29

Hej Iris!
Det är viktigt för oss lärare att se vad eleverna är i behov av för stöd, självklart är det vår uppgift som lärare att se till att eleverna får bättre självförtroende, därför är det viktigt för oss att tilldela uppgifter som ligger på elevens nivå så att vi successivt kan utveckla eleverna kunskaper så att de kan nå kunskapsmålen och klara nationella proven. Detta görs även för att eleverna ska bli mer självsäkra och tro på sig själv.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela