irkamosa.blogg.se

Lärande och mätning - Sara Rahmeh

Publicerad 2016-05-19 11:45:00 i Allmänt,

Lärare påverkas och förhåller sig till skolutvärderingar (betyg, internationella mätningar och prov) under bedömningsprocessen. Ett stort ansvar som lärare har är att förhålla sig till skolans samt lärarprofessionens värdegrund. Frågan är vad lärare ska ta hänsyn till när de bedömer och betygssätter elever? Ska läraren fokusera på elevens kunskaper? eller spelar resultaten på prov och uppsatser en större roll? Resultatrapporteringen har skiftat mellan åren, eftersom politikerna inte är helt eniga om skolfrågan det vill säga bedömningssituationen.

Som jag precis nämnde har politikerna inte varit helt enig om bedömningsapsekten eftersom de har olika åsikter om externa (bedömning av skolan och skolverksamheten) och interna (lärare bedömer elever med ett betyg) bedömningar. Det högra blocket har sedan en lång tid tillbaka velat att de interna bedömningarna ska påverka de externa, då de anser att mätningar ökar kvalite och ökar skolresultaten. Medan det vänstra blocket vill skilja mellan de interna och externa bedömningarna. Det vänstra blocket har under en längre period varit emot mätningar i skolan. 

Under tidig 2000-tal uttalade sig Jan Björklund om att deras parti ansåg att nationella prov bör tillämpas i tidiga årskurser. Han menar att nationella prov ska ses som ett hjälpmedel för lärare, det vill säga att det synliggör elevers svårigheter. Nu började politikerna även tala om bedömningar redan från årskurs 1, bedömningarna ansågs ha en större betydelse än utvecklingssamtal. Detta var något Socialdemokraterna inte höll med om, då de ansåg att utvecklingssamtal och individuella utvecklingsplaner är viktiga aspekter under bedömningsarbetet för att belysa elevers kunskaper i tidig ålder. Folkpartiet har krävt att skolinspektionen ska inspektera bedömningar som utförs i skolan.

Resultatstyrd undervisning har sina nackdelar enligt Wahlström (2015), hon menar att den påvisar brister hos elever men även i det svenska skolsystemet. Hon nämner även kompetensmodellen, detta innebär att elevers kunskaper är i fokus och utifrån deras kunskaper planeras undervisningen. Använder man sig av kompetensmodellen synliggör det inte vad eleven kan. Det är upp till varje lärare att bestämma vilken modell hen ska tillämpa under genomgång. Jag anser dock att man bör tänka på elevens bästa, vilket innebär elevens lärande. Huvudsaken är att eleverna utvecklas kunskapsmässigt, istället för att fokusera på alla mätningar som sker på nationell och internationell nivå. Detta är något Black and William (1998) benämner i sin text. De menar att kunskapen utvecklas i klassrummet beroende på hur läraren lägger upp undervisningen men även vad läraren och eleven gör av arbetstillfällena (s.140).

Trots att det svenska skolsystemet är decentraliserad, så har regering en form av makt över skolan. Som lärare måste man förhålla sig till skolpolitiken trots att det ibland kan vara svårt (exempelvis att man inte håller med om politikernas skolpolitik). Ska lärare behöva ”betygsätta” elever i tidig ålder? Hur påverkar de internationella mätningarna lärarens undervisning? Hur stor betydelse har nationella prov för lärare? Har nationella prov större betydelse i årskurs 3 än 1? Det är många frågor som kan ställas och läraren måste anpassa sig efter skolpolitiken trots att det inte alltid kan vara det lättaste. Skolfrågan har alltid varit central, men det känns som ingenting händer.

Referenslista
Black, P. & Wiliam, D. (1998). Inside the black box: rasing standards through classroom assignments. London: GL Assessment.
Folke-Fichtelius, M. & Lundahl, C. (2010). Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik. 1. Uppl. (kap. 4 och 10). Lund: Studentlitteratur AB.
Wahlström, N. (2015). Läroplansteori och didaktik. Kap. 6. Gleerups Utbildning AB.

Kommentarer

Postat av: Mona Dirawi

Publicerad 2016-05-19 12:20:20

Det sägs att skolan är decentraliserad, det är lite läskigt att den "nästan" är centraliserad. Vad tycker du man bör göra om man inte håller med politikerna? Ska man byta yrke? eller ska man bita ihop och anpassa sig?

Postat av: Iris

Publicerad 2016-05-22 16:53:41

Hej Sara jag vill först och främsta säga att ditt inlägg var väldigt intressant.


Du skriver om ett parti som ansåg att nationella prov bör tillämpas i tidiga årskurser och att nationella prov ska ses som ett hjälpmedel för lärare Tycker du att det är bra med nationella prov i tidiga åldrar? kan man mäta elevernas kunskaper på ett annat sätt istället för np?


Iris




Postat av: Sara

Publicerad 2016-05-24 14:14:02

Hej Mona!
Om man valt detta yrke får man göra det bästa av situationen, man behöver inte hålla med till fullo om vad poltikerna tänker och tycker, jag tycker inte man ska byta yrke utan vi får helt enkelt anpassa oss för att hjälpa eleverna att utvecklas framåt.

Postat av: Mona Dirawi

Publicerad 2016-05-24 14:17:46

Hej Sara!
Eftersom du anser att vi ska anpassa oss efter regeringen så undrar jag om det står något i texten om det finns något ytterligare alternativ om vad lärare bör göra i sådana situationer? Jag anser att läraren har en viktigt betydelse oavsett vilken regering som har makten och i slutändan vet hen vad som är bäst för sina elever

Postat av: Sara

Publicerad 2016-05-24 14:20:23

Tyvärr Mona, vi får göra det bästa av situationen. Det är precis som du säger, i slutändan är det lärarna som har en av de tyngsta besluten om hur hen går tillväga i sin undervisning. Vi måste tänka på elevernas bästa och hur vi ska utveckla deras kunskaper framåt.

Postat av: Sara

Publicerad 2016-05-24 14:22:58

Hej Iris.
Ja kunskap mäts dagligen i klassrummet av läraren. NP i tidiga åldrar är till en fördel för läraren då de synliggör för hen vilka brister eleven har, vilket innebär att läraren kan arbeta vidare med eleven så att hen uppnå kunskapsmålen.

Postat av: Karolina Milutinovic

Publicerad 2016-05-24 16:16:57

Hej Sara.
Du skriver om nackdelar med resultatstyrd undervisning enligt Wahlström. Finns det fördelar med det?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela