irkamosa.blogg.se

Internationella kunskapsmätningar - Karolina Milutinuvic

Publicerad 2016-05-18 17:08:11 i Allmänt,

De senaste 50 åren har Sverige deltagit i internationella undersökningar gällande elevers kunskaper i bland annat matematik, fysik, läsförståelse etc. IEA var den första organisationen på marknaden med internationella jämförande undersökningar och står för International Association for the Evaluation of Educational Achievement. Trettio år senare etablerades en ny aktör; OECD som kom att arbeta med internationella indikatorer på utbildningsprestationer. Enligt Skolverket 2004 är ett av syftena med internationella korporativa undersökningar att generellt mäta hur svenska elever presterar kunskapsmässigt i jämförelse med andra länder men även för att se om det svenska skolsystemets mål och krav ligger i linje med andra skolsystem. IEA -studierna var till för att jämföra elevers presentationer, resultat men även deras inställningar till ämnes området och utifrån dessa studier få svar på varför dessa skillnader uppstår. Resultaten från studierna säger mer än bara hur det går för eleverna i t.ex. PISA, det ger oss även information om andra länders utbildningssystem, läroplaner/ kursplaner och mått på effektivitet och kvalitet i själva systemet. (Skolverket, 2004, s.8-10)

 

Lundahl & Folke-Fichtelius (2010) skriver om vad internationell jämförelse används till i Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik och menar att de är till för att få fram information om andra länders nationella utbildningssystem. Elev resultaten är inte enbart till för att mäta hur det går för eleverna i jämförelse med andra länder, utan syftet är att ge en bild av nationens utbildningssystem och hur sociala och politiska mål uppnås. Vad är grunden till de olika resultaten och hur kommer det sig att resultaten ser så olika ut? Dessa olika resultat skapar underlag för diskussioner om utbildningen utifrån ett nationellt plan. De påverkar utbildningssystemet på en nationell nivå, dvs. resultaten skapar diskussioner och ifrågasätter varför resultaten ser ut som de gör (259-265). De internationella undersökningarna visar att svenska elever prestera sämre och ligger under genomsnittet (Wahlström, 2015, s.51). Dessa resultat kan då användas för att analyser varför det ser ut som det gör, finns det åtgärder som det svenska utbildningssystemet kan utföra? Resultaten används som sagt till att ge information om länders utbildningsystem och vilket skolsystem som anses vara framgångsrika. En ökad globalisering har lett till att länder samarbetar mer och lånar idéer från varandra (från framgångsrika ländernas skolsystem). Detta grundar sig i att det är billigare att låna än att bygga upp egna nationella läroplaner, vilket är en mer kostnadskrävande process än att låna. Länder som misslyckats med egna reformer finner större behov av att låna utbildningsreformer från länder som lyckats bra (Wahlström, 2015, s.56-68). Men fungerar det att låna idéer av andra, skulle Finlands utbildningssystem fungera i Sverige? (Finland tillhör de länder som har högst resultat i PISA). Betyder det att vi borde utgå från finska läroplaner för att uppnå lika höga resultat i PISA? Hur träffsäkert och tillförlitligt är de internationella mätningarna egentligen. Behöver det betyda att PISA resultat verkligen stämmer, är vi sämre i läsförståelse än vad vi var för 20 år sedan? Dock visar undersökningar sedan 50 år tillbaka att Sverige har fått sämre resultat genom åren och detta är tyvärr ren fakta. Sverige har gått från att vara långivare till att bli låntagare av metoder och idéer. Vi lever i en värld där ökad globalisering har medfört ekonomisk konkurrens för att nå högre kunskapsresultat.

 

 

Referenslista

Wahlström, N (2015). Läroplansteorioch didaktik. Malmö: Gleerups.

Lundahl, C., & Folke-Fichtelius, M. (Red.). (2010). Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik (1. uppl). Lund: Studentlitteratur AB.

Skolverket. (2004). Internationella studier under 40 år: svenska resultat och erfarenheter. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=1309

 

Kommentarer

Postat av: Mona Dirawi

Publicerad 2016-05-18 17:17:08

Bra och välformulerat Karro. Min fråga är om det finns några fördelar med internationella mätningar? Då det sätter elever i press och de inte kan prestera lika bra som de gör i klassrummet under andra examinationer.

Postat av: Iris

Publicerad 2016-05-22 17:27:28

Hej Karro det var väldigt intressant att läsa ditt inlägg.

Du tar upp att internationella undersökningarna har visat att svenska elever prestera sämre och ligger under genomsnittet. Vad tror du att det kan bero på?
precis som Mona skriver så tror jag också att eleverna känner sig stressade och nervösa och därför inte kan prestera så bra som de egentligen gör i klassrummet. Vi kanske ska byta ut våra läroplaner och kursplaner för att hamna på som Finland.

Postat av: Sara

Publicerad 2016-05-24 14:24:44

Finns det några negativa aspekter med internationella mätningar?

Postat av: Karolina Milutinovic

Publicerad 2016-05-25 11:30:45

Hej Iris!
Ja det skulle kanske vara en bra idé då det har gått bra för Finland i PISA. Det behöver inte betyda att det kommer gå bättre för Sverige om vi byter ut våra läroplaner mot deras. Finska elever visar stort elevengagemang i läsning till skillnad från svenska elever, detta har visat att elevengagemanget har stor betydelse. En viktig aspekt att ta hänsyn till är att PISA jämför elever i en viss ålder, vilket innebär att svenska elever har ett års mindre skolgång än de flesta andra länders elever. Detta kan vara en anledning varför det går sämre för svenska elever dock behöver det inte betyda att det är så.

Postat av: Karolina Milutinovic

Publicerad 2016-05-25 11:33:42

Hej Mona!
Ja det finns det. Det ger en översiktlig bild av hur Sverige ligger till kunskapsmässigt i relation till andra länder. Detta kan väcka idéer och funderingar vilket kan bidra till bättre förbättringar inom skolan.

Postat av: Mona Dirawi

Publicerad 2016-05-26 06:49:32

Hej Karro!
På vilket sätt förbättras skolan i och med mätningar, kan du ge konkreta exempel?

Postat av: Karolina Milutinovic

Publicerad 2016-05-26 14:27:39

Hej Mona!
Utifrån de internationella mätningarna förs diskussioner om utbildningen samt resultaten som används utbildningspolitisk debatt för att utveckla utvärderingssytemet på nationell nivå. Dock har jag inget konkret exempel på en specifik skola som har återgärdat "problemen".

Postat av: Iris

Publicerad 2016-05-26 15:05:19

Hur ofta genomförs pisa vet någon det?


Mona jag läste lite på skolverkets hemsida om detta:


En stor fördel med PISA är att man kan få
återkommande mätningar av resultat och trend. PISA syftar också till att öka förståelsen för orsakerna till och konsekvenserna av observerade skillnader i förmåga. Ett syfte med undersökningen är att förse politiker med goda empiriska underlag. Genom att undersöka dessa samband i internationella jämförande studier kan länderna upptäcka sina egna systems starka och svaga sidor vilket i förlängningen kan leda till en förbättrad skola. (skolverket)

Postat av: Karolina Milutinovic

Publicerad 2016-05-28 12:43:39

Hej Iris, PISA genomförs vart tredje. Första PISA-studien genomfördes år 2000.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela